Kaskelothval på Nationalmuseets Kommandørgård på Rømø

Skumsprøjt, skibe og hvalfangst - Sønderjyllands maritime historie

Foto: Wikicommons Arne Müsele

Sønderjylland har en lang og rig maritim historie, hvor sømænd, hvalfangere og det brusende hav har sat sine spor.

Det kan være svært at forestille sig i dag, at Tønder engang har været en levende havneby. Men byen, der i dag takket være diger og inddæmning af land ligger 15 km fra Vadehavet, har faktisk været i kontakt med havet, hvor skibe indtil 1500-tallet kunne sejle til byen. Og indtil da var Tønder en af de vigtigste udskibningshavne i det sønderjyske, hvilket også et gadenavn som Skibbrogade vidner om.

Men Tønder er ikke ene om at have haft stor betydning for Sønderjyllands maritime historie. For overalt i det sønderjyske er der spor og oplevelser, som peger tilbage til en tid, hvor havet var den vigtigste transportvej, længe før motorveje, lufthavne og jernbaner revolutionerede logistikken.

Kopi af Hjortespringbåden på Nordborg Sø

Foto:Conni Ernst

Faktisk starter den sønderjyske maritime historie allerede i oldtiden. Nordeuropas ældste plankebyggede båd - Hjortspringbåden fra ca. 350 f.kr. - blev fundet i en mose på Nordals i 1921, og Nordeuropas ældste rofartøj Nydambåden er fundet tæt ved Sønderborg.

Især i det 18. og 19. århundrede spillede søfarten en hovedrolle i området. På Rømø satte hvalfangerkaptajner - de såkaldte kommandører - deres præg på øen, når de ikke var på farefulde togter i Nordatlanten for at fange oceanets giganter. Og den dag i dag kan man på Kommandørgården på Rømø opleve, hvordan en hvalfangerfamilie har levet og tilmed se skelettet af en ægte kaskelothval.

Aurora Kanonlaug på Kalvø

Foto:VisitAabenraa

Også Aabenraa var på den tid en stolt søfartsstad. Her stævnede skibe ud mod fjerne egne som Sydamerika, Kina og Japan, og på halvøen Løjt nordøst for byen byggede kaptajnerne overdådige gårde, finansieret af den rigdom, de bragte med sig hjem. Mange af disse gårde står endnu og fortæller historier om fordums rigdom.

Skibsfart var også lig med kanoner, krudt og kugler. Det vidner to kanoner i Aabenraa om, der stammer fra skibet Aurora, der blev bygget i Aabenraa i 1808.

De to kanoner bliver i dag affyret ved særlige lejligheder, når Auroras Kanonlaug mener, at der er anledning til en god salut - fx ved havnefester i området. Skibe har dog ikke kun lagt til i Aabenraa. Der er også blevet bygget både i Aabenraa og på den idylliske halvø Kalvø i Genner Bugt, hvor storrederen Jørgen Bruhn omkring 1850 byggede et skibsværft. Her, på værftet, byggede man nogle af de store handelsskibe, der besejlede de syv have.

I dag er værftet for længst lukket, men frivillige ildsjæle har etableret et lille museum, kendt som 'Det Maritime Kalvø'. Her kan interesserede blive klogere på datidens skibsfart, der bragte varer, penge og masser af gode historier fra den vide verden til Sønderjylland.

Meget mere Sønderjylland...

Historie Center Dybbøl Banke
Historiecenter Dybbøl Banke
Sønderjyske soldater i skyttegraven under 1. Verdenskrig - måske Verdun
1. Verdenskrig i Sønderjylland
Familie ved en kanon på Historiecenter Dybbøl Banke
Top 10: Historiske oplevelser i Sønderjylland
Sort Sol med orange himmel bagved
Top 10: Sønderjyske naturoplevelser