Du kan regne med, at det tager ca. 2-4 timer at skrive et nyhedsbrev. Første gang tager det også en time eller to at sætte din profil op. Det hele er dog ret nemt at gå til.

Når du er logget ind på Mailchimp (se afsnittet ”Sådan kommer du i gang” nedenfor), er det ret ligetil at sætte dit nyhedsbrev op. Det gøres ved at lave en eller flere skabeloner (templates), som du kan bruge til at lave de enkelte nyhedsbreve (campaigns) ud fra. Du klikker på ”Campaigns”  ”Email Templates”  ”Create Template”. Herfra kan du vælge en grundskabelon under enten ”Layouts” eller ”Themes”. Den store forskel i layout er primært, hvor mange spalter og billeder, du vil have vist. Themes giver et visuelt indtryk, mens Layouts bare viser opsætningen uden indhold. Det er smag og behag, hvad man foretrækker. Hvad du end vælger, er det meget nemt efterfølgende at ændre på.

Mailchimp er en såkaldt drag-and-drop-editor, hvor du bare trækker billede- og tekstfelter ind i nyhedsbrevet samt streger, knapper og hvad du ellers kunne tænke dig. Det er meget intuitivt at gå til. I venstre kolonne ser du nyhedsbrevet. I højre kolonne er de ting, du kan trække ind i nyhedsbrevet. Markerer du et tekstfelt, kan du redigere teksten. Markerer du et billede, kan du skifte det ud med et andet. Skal du bruge et tekstfelt mere, trækker du et ind og skriver noget tekst i det. Når du synes, at alt ser rigtigt ud, klikker du ”Save and Exit” nede i højre hjørne. Nu har du lavet en skabelon (template).

Næste skridt er at lave et egentligt nyhedsbrev (campaign). Det gøres under ”Campaigns”-sektionen, hvor du klikker på ”Create Campaign”-knappen. Vælg herefter ”Email” som forsendelsesmetode og ”Regular”. Her vælger du, hvem nyhedsbrevet er til, hvem der står som afsender, hvad overskriften skal være samt indholdet. Under indholdet (content) klikker du på ”Design email”. Her kan du så vælge ”Saved templates” og vælge den skabelon, du lavede før. Efterfølgende kan du rette i den efter behov, klikke ”Continue” og til sidst ”Send”. Du har nu sendt dit første nyhedsbrev ud.

Efterfølgende nyhedsbreve kan klares ved at gå direkte til sidste skridt, ”Create Campaign”.

Er du interesseret i at blive klogere på, hvordan dit nyhedsbrev har klaret sig, skal du bare klikke på ”Campaigns”-knappen. Her ser du alle tidligere nyhedsbreve og informationer om, hvor mange der har hhv. åbnet dem og klikket på links i dem. Mere information findes ved at klikke ”View Report”.