Tips & Tricks samt Passwords
Når du som virksomhed har besluttet dig for at være til stede online, er der nogle tips og tricks, som det giver mening at efterleve - og på den måde højne succesen af sin online tilstedeværelse.
Navngivning online og i virkeligheden
Først og fremmest er det vigtigt at hedde det samme på alle online platforme, og at det navn er det samme som ens fysiske produkt. Har du for eksempel en campingplads, der hedder Havlyst Camping tæt ved Vadehavet, giver det ikke mening at hedde Camping Havlyst på Facebook, mens du hedder Camping_ved_vadehavet på Instagram. Det forvirrer potentielle gæster, og gør jer sværere at finde - og dermed falder chancen for at potentielle gæster besøger jer digitalt. Samtidig kan det også gøre det svært for besøgene at gennemskue, hvilke profiler der tilhører de fysiske produkter.
Minimer antallet af klik
Når du opbygger din hjemmeside, gælder det om at have minimeret antallet af klik. Det skal være nemt at gennemskue, hvordan man køber jeres service. Det er uanset, om det drejer sig om at bestille billetter, booke hotelværelse eller noget helt tredje. Undersøgelser viser, at man mister 80% af sidens besøgene, hver gang der skal klikkes videre. Det anbefales derfor at, der ikke er mere end tre klik til købssiden. Derfor er det også en fordel at lægge den mulighed på forsiden i form af et link til en webshop eller et implementeret bookningmodul.
Emojies er vejen frem
Når du kommunikerer online, er det en god idé at bruge emojis. Det gælder både for sociale medier og nyhedsbreve. Ofte er det skrevne ord en anelse stift, og det bliver ikke bedre af at se det præsenteret på en skærm. Ved at bruge emojis tilføjer du følelser og sindsstemning til dine opslag, og det får i højere grad folk til at interagere med dem - det gælder på tværs af forskellige platforme. Søger man på effekten af at anvende emojis online, er der flere sider, der proklamerer, at anvendelsen af emojis i et emnefelt på et nyhedsbrev kan øge åbningsraten med hele 30-40%. Grunden til dette er, at emojis fanger modtagerens øje og kan skille dine nyhedsbreve ud fra andre mails.
Dog er begrænsningens kunst værd at huske - emojis hverken kan eller skal gå ind og erstatte ord og hele sætninger, de skal blot bruges til at tilføre følelser til din kommunikation.
Passwords
Kravene til passwords er efterhånden blevet rimelig strenge, bl.a. er der ofte krav om et bestemt antal bogstaver, både store og små, samt tal og specialtegn. Derfor kan du næsten ikke længere komme afsted med at have en kode, der hedder Mitnavn123 - også selvom det kan være tillokkende, da det er nemt at huske. Derudover er det også en god idé at anvende forskellige passwords på tværs af platforme - og skifte dem ofte.
Hvis ambitionen om at have forskellige og vanskelige passwords på tværs af platforme, kan virke en anelse uoverskueligt, så kan det også give mening at anskaffe sig en passwordmanager. Vi anbefaler Lastpass, der er gratis at både hente og bruge.
Lastpass kan du hente på www.lastpass.com, hvor du kan oprette en konto gratis. Lastpass henter du som et plug-in til din internet-browser, og den husker alle dine passwords for dig. Når du kommer ind på hjemmesiden, klikker du på ‘GetLast-Pass Free’ og opretter en konto.
Lastpass fungerer på den måde, at du opretter en konto, som husker alle dine passwords for dig. Det eneste du skal huske at ‘masterpasswordet’, som du bruger til at logge ind på passwordmanageren med - det må gerne være et svært password, der ikke lige er til at gætte. Ergo skal du heller ikke her bruge passwordet MitNavn123.
Hver eneste gang du opretter en kode eller logger ind et sted, så tilbyder Lastpass at huske passwordet for dig - på den måde slipper du for selv at holde styr på dine passwords. Hvis du på et tidspunkt sidder ved en anden computer, skal du blot logge ind på din Lastpass, og så ligger dine koder der. Husk dog at logge ud igen.