Vandring på Marskstien med rygsæk

Søgemaskineoptimering (SEO)

Foto: Ulrik Pedersen

Kapitlet vil gennemgå følgende emner:

Hvad er SEO?
Konkrete SEO-tiltag opdelt i fem kategorier
Kom i gang
Opfølgende arbejde
Værktøjer

Søgemaskineoptimering eller SEO handler om at få Google til at synes, at du har en god hjemmeside. Groft sagt: jo bedre den er, jo bedre en placering får den i Googles søgeresultater. Og jo bedre en placering den får, jo flere vil klikke sig ind på hjemmesiden.

SEO er en kompleks størrelse, der kan virke uoverskuelig på mange. Samtidig er det et meget vigtigt område at tage fat på, da en god placering på Google kan have stor betydning for, hvor mange besøgende, der kommer til din hjemmeside. Og det er gratis trafik, der kommer mere af. Får du bygget din hjemmeside rigtigt op, kan du derfor spare mange annoncekroner på sigt.

Heldigvis er der mange lavt hængende frugter inden for SEO, så lige meget hvor god du er til IT, vil der være ting, du kan gøre. Og mens det selvfølgelig er bedst at have en god SEO-score, så er der stadig stor forskel på at have en halvgod og en dårlig score. Så det er en klar anbefaling herfra: At fikse de ting, du kan fikse og ikke lade dig holde tilbage af de ting, du ikke kan overskue at gøre noget ved. At have en ”god” hjemmeside dækker over flere ting, f.eks. indlæsningshastighed, mængde og kvalitet af indhold, struktur, popularitet og sikkerhed.
 

For at gøre det mere overskueligt har vi samlet de forskellige handlinger, du bør foretage dig under fem overskrifter:

Overordnede tiltag
Hastighed
Struktur
Indhold
Links

Inden for hver overskrift har vi struktureret indholdet, så de nemmeste opgaver står markeret med GRØN, de lidt sværere opgaver med GUL, og de ting, du skal have hjælp til fra din programmør eller hjemmesideadministrator med RØD.
 

Inden du gør noget, bør du tage et kig på, hvad andre virksomheder, der ligner din egen, har gjort – ikke for at stjæle, men for at få inspiration. Hvordan har de struktureret deres hjemmeside? Hvordan bruger de tekst og billeder? Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken helt selv, når der ofte er hundredevis af andre firmaer som dit i Danmark og udlandet, der har stået i samme situation før.

Hvor meget du gør, afhænger af din tid, dine IT-evner og dit budget. Hvis der ikke er penge til at få hjælp, så start med det, du selv kan klare. Hvis der er penge til det, er det værd at bruge penge på programmøren også, for de ting vedkommende kan klare, er ofte ret vigtige.

Hvis ikke du ikke vil hyre hjælp, kan du lave en liste med de ting, du mener at kunne gøre selv under hver af de fem overskrifter. Kryds dem af løbende, som du får dem ordnet, og lad dig ikke slå ud af, at der er mange ting at gribe fat på. Start med de ting, der hurtigt kan klares, så du hurtigt kan komme i gang med at forbedre din score.

  • Gør op med dig selv, om du vil udlicitere arbejdet eller selv stå for det – eller finde en kombination.
     
  • Hvis du selv vil stå for det, så gør plads i kalenderen til, at du skal bruge nogle dage på de indledende øvelser.
     
  • Tag de fem nævnte SEO-temaer og vurder din hjemmeside ud fra dem et af gangen. Både ved hjælp af de beskrevne værktøjer og ved simpelthen at kigge på hjemmesidens forskellige undersider. Er der duplicate content? Er der nok tekst? Har den de rigtige søgeord nævnt ofte nok?
     
  • Lav en temainddelt liste, hvor du systematisk oplister alle de problemer, du støder på samt evt. løsninger på dem.
     
  • Når du står med en færdig liste, så vurder prioriteten af de enkelte tiltag. Vurder herefter hvilke punkter du skal have hjælp til (for lige meget om du er typen, der kan klare det meste selv, så vil der typisk være nogle ting, du skal have hjælp til). Herefter er det bare at gå i gang.
     
  • Følg løbende op på, hvordan du klarer dig på moz.com, ahrefs.com eller et lignende site. Det er motiverende at se din rank samt antallet af links stige.
     
  • Husk at arbejdet med SEO aldrig slutter. Der er mest at gøre i starten, men derefter bør der være et løbende vedligeholdelsesarbejde.
     

Overordnede tiltag

Det giver SEO-point, hvis du har din hjemmeside hostet sikkert, så den lever op til kravene for et såkaldt SSL-certifikat. Det er en forholdsvis nem procedure, du kan  få ordnet med hjælp fra dit hosting-selskab. Når du har fået installeret dit SSL-certifikat, vil din side kryptere data. Det vises ved, at URL’en begynder med https i stedet for http.

Gør krav på din virksomhed online. Gå ind på Google My Business og udfyld alt hvad du bliver bedt om. Dette er med til at sikre, at du vises på Google Maps mm., og det giver SEO-point.

Opsæt en ”canonical URL” – eller på dansk: fortæl Google om din hjemmeside hedder www.minhjemmeside.com eller bare minhjemmeside.com uden www. Gør du ikke dette, vil Google betragte de to versioner af din hjemmeside som to forskellige sider. Det kan være noget værre skidt for din SEO-score. Halvdelen af dine links vil gå til hver side, så du kun får den halve effekt. Det kan også give slemme problemer med duplicate content. Det er en lille opgave for din hjemmesideadministrator, men en vigtig en af slagsen.

Det skal også være nemt for Google, at regne ud, hvordan siden er bygget op. Du kan hjælpe til ved at indsætte et kort over din hjemmeside, et såkaldt sitemap, i Google Search Console.

Hvis du har undersider, som du ikke vil have Google til at indeksere (og dermed vise i sine søgeresultater), kan du få din hjemmesideadministrator til at registrere det i hjemmesidens ”robots.txt”-fil. Det kan være aktuelt, hvis du f.eks. har en søgefunktion, der genererer en masse ekstra undersider med nye URL’er.

Skriv ”site:www.dinhjemmeside.com” i søgefeltet. Google viser så alle de hits, den har på din hjemmeside. Svarer antallet af søgeresultater nogenlunde med det antal undersider, du selv synes, der er, så er alting godt. Ellers har du et problem. For mange resultater i søgningen kan f.eks. skyldes ovennævnte problem, hvor søgefunktioner laver ekstra URL’er, som skaber støj hos Google og skader din SEO. Problemet kan også skyldes duplicate content, hvilket er alvorligt og bør blive fikset.

Er antallet af hits til gengæld mindre end det faktiske antal på din side, har du i stedet et indekseringsproblem, du skal have løst (det skydes i så fald nok din robots.txt fil).

Hastighed

Din side skal helst indlæses på under et sekund. To sekunder kan du også leve med. Men ikke langsommere end det.

Heldigvis har Google lavet et glimrende gratis værktøj til at tjekke din hjemmesides hastighed. Det hedder PageSpeed insights. Det er nemt at tjekke status på sin hjemmeside, selv om du muligvis skal have hjælp til at løse nogle af problemerne.

Når PageSpeed Insights har indlæst din hjemmeside, får den en score på mellem 1 og 100. Scroller du lidt ned, vil du se en liste over ting, der kan forbedres. Ud for hvert punkt på listen er der i højre side en knap, du kan trykke på. Her får du en meget brugervenlig forklaring på, hvad der er galt – helt ned til en beskrivelse af, hvilke billeder, der bør komprimeres hvor meget eller hvilket WordPress-plugin, der vil kunne hjælpe dig.

PageSpeed Insights viser to scorer, nemlig for hhv. desktop og mobil. Ofte ser man, at mobil-scoren er lavere end desktop-scoren, fordi hjemmesidens billeder ikke bliver skaleret tilstrækkelig langt ned i mobil-versionen.

Helt overordnet er der to ting, der kan gøre din hjemmeside langsom: For store billeder og problemer med kode. Dem kan du læse mere om i punkterne herunder.

Problemet med for store billeder er nemt at løse. Ofte er billeder meget store, når du har taget dem med et digitalkamera eller downloadet dem. Dette problem kan ordnes ved at komprimere dem i et fotoprogram som f.eks. Photoshop (se vejledning på side 78 i kataloget). Nogle hjemmesider kan også sættes til at komprimere billederne automatisk. Det kan f.eks. klares med et WordPress-plugins.

Kodeproblemer er typisk noget din programmør eller hjemmesideadministrator kan fikse for dig. Hvis du selv står for det, hjælper PageSpeed Insights dig med at fortælle, hvad du skal gøre.

Struktur

Din hjemmeside skal være opbygget på en nem og logisk måde. Det skal f.eks. ikke kræve en masse klik at nå frem til købssiden, og de samme informationer skal ikke stå flere forskellige steder.

Særligt problemet med duplikeret tekst skal fremhæves. Det er vigtigt. Hvis Google registrerer, at den samme tekst går igen, vurderer den, at din hjemmeside er af lav kvalitet, og det bliver straffet hårdt SEO-mæssigt. Har du f.eks. et rejsebureau, hvor den samme rejse har flere afgange, skal du ikke lave ny side for hver afgang, men i stedet lave en fælles side med flere afrejsedatoer listet op.

Hvor svært problemet er at fikse afhænger af din hjemmesides opbygning. Har du en avanceret hjemmeside, hvor der automatisk kan oprettes nye undersider, kan løsningen indebære, at du skal have hjælp fra din hjemmesideadministrator, og så burde problemet klassificeres i rød kategori fremfor i grøn. Har du bare været lidt doven og kopieret den samme tekst ind flere steder, skal du sørge for at omskrive den det ene sted. Lige meget hvad er det et problem, du bør få løst.

Hvis du har en mistanke om duplicate content, kan du tjekke det ved at kopiere en tekstbid fra din hjemmeside ind i Googles søgefelt. Er der mere end et hit fra din hjemmeside i søgningen, har du duplicate content.

URL’en - (altså stien i titellinjen http://www.minhjemmeside.com/.....) spiller også en SEO-mæssig rolle. Det er bedst, hvis URL’erne for alle undersider hedder noget rigtigt. Altså minhjemmeside.com/medarbejdere frem for minhjemmeside.com/side3. Google bruger URL’en i sin SEO-score, når den skal vurdere sidens relevans.

Din side SKAL være mobilvenlig. Det gør ondt på din SEO-score, hvis den ikke er – og også på dine besøgende. Men lav det IKKE som m.minhjemmeside. com, da det kan skabe en forfærdelig masse duplikeret tekst. Tricket er at lave siden skalerbar, så dens form og til dels indhold ændrer sig, hvis du ser den på en mindre skærm (eller hvis du gør dit browservindue mindre).

Indhold

Med hjemmesidens indhold menes der tekst og de billeder, du lægger op på den. Hvad du skriver, hvor meget du skriver og hvilke billeder du bruger, har alt sammen betydning for din SEO.

Generelt kan Google godt lide tekst. Det er den bedste måde at finde ud af, hvad hjemmesiden handler om, og hvor relevant den er i forhold til forskellige søgninger. En forside og vigtige undersider skal helst indeholde minimum 500 ord, men der er faktisk ikke nogen øvre grænse for mængden af tekst. Det skal selvfølgelig være sådan, at dine besøgende også kan holde ud at gå ind på din hjemmeside.

Tænk tekst ind så mange steder, som det giver mening. Er der f.eks. en liste med produkter, der kun er vist med billeder, vil det give mening at tilføje et par linjers tekst under hvert af dem fremover.

Det er ikke uvæsentligt, hvor på din hjemmeside teksten er - (og især dine keywords). Jo højere oppe på hjemmesiden din tekst og keywords er, jo mere tæller det. Og tekst i en eventuel højre kolonne nederst giver mindre end venstre kolonne øverst. Du kan også vælge at gemme tekst bag en ”læs mere” dropdown. Gør du det, giver teksten under foldet bare næsten ikke noget SEO-mæssigt.

De vigtigste keywords bør så vidt muligt altid være nævnt blandt de første 50 ord på siden.

På samme måde giver keywords i overskrifter også en bedre SEO-score. Der må i øvrigt kun være en hovedoverskrift (H1) på en side men gerne flere underoverskrifter (H2 og nedefter). Sørg altid for at der er en korrekt overskrift (H1) og URL på alle undersider – og helst korte, beskrivende titler, der indeholder keywords.

Brugen af tekst og keywords vil aldrig blive perfekt. Det er ikke altid, at det giver mening at indsætte et keyword i en overskrift, og så skal du lade være. Det er vigtigt at huske på, at hjemmesiden ikke kun skal være god i Googles søgerobotters øjne. Den skal også være overskuelig og til at læse for mennesker.
 

Alle undersider på din hjemmeside kan (og bør) indeholde Meta Tags. Det er korte, beskrivende tekstbidder, der ikke kan ses på selve hjemmesiden, men som Google både kan læse og vise som søgeresultater. Hjælper du ikke Google med at definere denne tekst, finder den selv noget tilfældigt tekst fra siden og viser det i stedet, når folk finder din virksomhed i en søgning. Det er sjældent, at det giver specielt meget mening for den, der læser det, og ofte slutter teksten midt i en sætning med tegnene ”…”.

Alle hjemmeside-editors bør have muligheden for at indsætte meta tags, så det er ikke svært at gøre. Der er to typer tags for hver underside: title tag og metabeskrivelse. Title tag er undersidens overskrift – den vises typisk øverst i browservinduet (eller i tab’en, hvis du kører med flere sider). Derudover vises den, sammen med meta-teksten, i søgeresultaterne. Metabeskrivelsen er teksten under overskriften.

Sørg for at der er meta tags på alle undersider. Både overskrift og tekst – og sørg for at de er unikke. Du må ikke have flere undersider med samme tags.

Der er masser af gode værktøjer, du kan bruge til at undgå, at din meta-tekst bliver for lang og ender med at blive skåret over af Google. Der er f.eks. gratis- værktøjet Title Tag Optimizer, hvor du kan indsætte både title tag, metabeskrivelse og URL, og hvor siden så fortæller dig, om der er for meget tekst.

I gamle dage kunne du også lave et tag for de keywords, du ville have Google til at finde siden på. Det har så vidt vides ikke længere nogen betydning, da det blev for nemt at snyde Google med dem (at indsætte keywords her er jo ingen garanti for, at de har relevans i forhold til din side). Muligvis giver det dog stadig lidt SEO-point, og mange hjemmesideeditors har da også stadig felter, hvor du kan indsætte keywords. Og det skader jo ikke at indsætte et par stykker.

Brug helst unikke billeder hvis du kan. Det er ikke altafgørende, så hvis du kun kan finde billeder fra en fotodatabase, kan du sagtens bruge dem.

Hvis du gerne vil vide, hvor meget et billede har været brugt før af andre, er der en nem måde at tjekke det på. Åben Google Images (images.google. com), og træk så billedet ind på siden. Google foretager en søgning på billedet og viser dig de steder, det har været brugt – samt en oversigt over lignende billeder.

Ligesom med andre titler på hjemmesiden er billednavne også vigtige. Nogle billede-hosting-firmaer kan finde på at omdøbe billeder, så det skal du prøve at undgå. Et billede med navnet ”Italien_Firenze” er bedre end et med navnet ”Italien_Firenze_c9yfzl”, hvis du spørger Google.

Billeder har også usynlig tekst knyttet til dem, kaldet et alt-tag. Det er en kort beskrivende tekst for billedet, som du kan se, når du holder musen over det. Alt tags kan - sammen med en beskrivende tekst – tilføjes hvis du højreklikker på et billede og trykker ”egenskaber” (Windows) eller ”se info” (Mac). Ellers kan du som regel også tilføje det via WordPress eller lignende hjemmesidebyggere.

Links

En af metoderne Google bruger til at vurdere, om du har en god hjemmeside, er at se efter, om andre linker til dig. Tanken er, at hvis der er mange andre, der linker til din hjemmeside, så er det nok fordi, den er værd at gå ind på.

Det skal selvfølgelig ikke være alt for ligetil, så der er en rangorden. Først er der nogle steder, der har sat et såkaldt ”nofollow” tag på deres side, så deres links slet ikke tæller. Det er f.eks. tilfældet for sociale medier som Facebook.

Dernæst er der interne links – altså links fra din hjemmeside til andre steder på din hjemmeside. Disse tæller faktisk for noget, men ikke så meget som links fra andre gør. Interne links er med til at støtte vigtige landingssiders rank.

Endelig har vi de vigtige, eksterne links. Alle eksterne links er dog ikke skabt lige.

Links skal helst være fra relevante hjemmesider. Har du en campingplads, der får links fra en malerforretning, tæller det ikke lige så meget, som hvis du får links fra andre campingpladser eller hjemmesider, der omhandler overnatning.

Kvaliteten af den hjemmeside, der linker til dig, har meget stor betydning for, om det er godt at få links fra den. Faktisk kan hjemmesider have så dårligt et ry, at det direkte skader at få links fra dem (dette beskrives i drop-down herunder). Sagt med andre ord, så er det skønt, hvis du kan få et link fra en troværdig kilde á la en landsdækkende avis eller en stor samarbejdspartner, og dårligt hvis du får links fra en såkaldt link-farm.

Der kan være relevante linkkataloger, som er gratis, og som gavner din rank. Disse kan nogle gange opstøves ved at lave en backlink search på dine konkurrenter (se næste afsnit).

Det har også lidt betydning, hvad der står i den tekstbid, der linker til dig (anker-teksten). Altså hellere et link hvor der står ”din virksomheds navn” end en hvor der står ”klik her”. Allerhelst skal der stå noget, der beskriver siden/varen. Linkets titel er en af mange ting, der fortæller Google (og mennesker), hvad din side handler om. Det højner med andre ord sidens relevans for Google, hvis linket fortæller om sidens indhold.

I sidste ende får du selvfølgelig links ved at lave en hjemmeside med relevant indhold, som folk får lyst til at linke til.

Linkbuilding er nok den mest krævende del af SEO, idet du ikke kan klare det alene. En del af det sker over tid af sig selv. Har du et godt produkt, og eksisterer virksomheden længe nok, vil nogen hen ad vejen lægge mærke til den. Men vil du have en ordentlig SEO-score og ikke vente i årevis på den, så skal du have hjælp fra andre.

Opfølgende arbejde

Se din egen score på Moz.com – både hovedsiden og undersiden. Der er også mange andre end Moz, der udbyder denne service (f.eks. ahrefs.com). Noter dine tal (Page Authority samt evt. Domain Authority for vigtige undersider), så du kan følge din udvikling. Det er motiverende at se, at ens arbejde gør en forskel, men det er også vigtigt at vide, at arbejdet med SEO aldrig helt stopper.

Tjek dine søgeord på Google Trends - og sørg for at få dem indsat i hjemmesideteksten, hvis du finder nye populære søgeord, der er relevante for dig.

Tving Google til at indeksere din side, når du har lavet forbedringer ved hjælp af Google Search Console.

Succesfuld SEO-optimering opnås ved, at du gør det indledende arbejde godt og derefter indarbejder SEO i dine rutiner (som f.eks. med komprimering af billeder eller indsættelse af keywords i ny tekst. Ellers kan du risikere, at skulle se din SEO-score falde igen. 

Husk at det stort set kun er Facebook og Google, der har en SEO-score omkring de 100. Det har stor betydning for dig, hvis du kan få din score til at gå fra 20 til 35. Kommer du op på 50-60 stykker, er du virkelig godt kørende.

SEO ændrer sig lidt med tiden. Google kan altid ændre lidt på deres (i øvrigt hemmelige) opskrift. Tidligere var keywords, som du indsatte på din sides alt tag, f.eks. meget vigtige. Det er de ikke længere. Der var også mange, der mente, at det var vigtigt at have en aktiv Google+ profil i gamle dage. Det er heller ikke tilfældet mere. Det ændrer sig selvfølgelig ikke helt grundlæggende. Relevans vil altid være nøgleordet for SEO. Google vil gerne vise relevante hjemmesider, og det er svært at forestille sig en situation, hvor det ikke længere er tilfældet, for så ville de selv miste deres relevans som søgemaskine.