Wiedervereinigungspark bei Folkehjem in Aabenraa mit einer Allee von Flaggen.

Sociale medier

Foto: VisitAabenraa

Facebook
Instagram
LinkedIn
Youtube
Det gode indhold

Sociale medier, også kendt under betegnelsen SoMe, dækker over en bred vifte af kanaler. Der er en del fællestræk ved dem. De er gratis at bruge, brugerne bidrager selv med informationer om dem selv, og så er de… sociale. Med det menes der, at du kan følge venner, bekendte eller kendte mennesker, som du gerne vil høre mere fra. De sociale medier kan på den måde være særdeles gode midler til at indgå i fællesskaber og skabe kontakt til andre.

De sociale medier tjener deres penge gennem salg af annoncer, hvor de ved hjælp af de informationer, deres brugere selv bidrager med, kan hjælpe annoncørerne med effektivt at ramme deres målgrupper. Det kommer vi ind på i et senere afsnit.

Som virksomhed kan du dog også have glæde af de sociale medier ud over (eller i stedet for) selve annonce-delen. Ved at have en profil, hvor du skaber indhold og videregiver informationer, kan du gennem SoMe-kanaler nå ud til dine følgere gratis.

Det har selvfølgelig en betydning, hvor brugt en platform er, i forhold til hvor meget energi du skal lægge i den. Derudover kan det også betyde noget, hvilken målgruppe du finder på de forskellige platforme.

Vi vil her gennemgå nogle af de største spillere på SoMe-markedet og beskrive, hvordan de adskiller sig fra hinanden. Det er selvfølgelig ikke et fuldt billede, da der er mange andre sociale medier derude (Snapchat, TikTok, Twitter m.fl), men de, der nævnes her, er dem, der er mest relevante i forhold til at have en virksomhedsprofil.

Facebook er verdens største sociale medie. På trods af hvad der har været af kritik og modvind for dem de seneste år, så har de i skrivende stund stadig 2,8 milliarder brugere. Dette tal omfatter 80 % af alle danskere. Hvis du kun benytter en enkelt SoMe-kanal, vil det typisk være Facebook. Mange vil nok i virkeligheden synes, at det er mærkeligt, hvis de ikke kan finde din virksomhed her.

Sørg for at have en virksomhedsprofil - også selv om du driver en lille enmands-virksomhed. Din private profil bruges til at kommunikere med venner, mens din virksomhedsprofil er virksomhedens ansigt udadtil. Virksomheden får derfor også følgere og ikke venner. Skal du på et tidspunkt til at annoncere på Facebook, bør det også være igennem virksomhedsprofilen og ikke din personlige konto, selv om begge dele er mulige.

Instagram har en milliard brugere på verdensplan, herunder 40 % af alle danskere. Det er et medie, der er bygget op omkring det visuelle. Alle posts har billeder, og når du foretager en søgning i det, er det billederne, der er i fokus. Det kan være rigtig godt, hvis du har en virksomhed, der sælger noget, der gør sig godt på billeder, hvilket f.eks. er tilfældet for de fleste overnatningsvirksomheder.

Dermed ikke sagt at der ikke er tekst i Instagram-posts. Det er især vigtigt at huske at tagge sine billeder, altså det såkaldte hashtag, #, efterfulgt af tekst. Dine billeder bliver kun vist i søgeresultater, hvis du har tagget de ting, folk søger på. Dine egne følgere vil stadig kunne se dine opslag, men du begrænser dig i forhold til alle andre. Derfor ser du også tit, at der er tre-fire hashtags efter et post.

Instagram ejes af Facebook, og der er god integration mellem de to produkter. Både når du poster opslag, og når du annoncerer. Annoncerer du f.eks. gennem Facebook, kan du bare klikke af, at annoncen også skal vises på Instagram. Du kan også sætte Facebook-opslag til automatisk at blive vist på Instagram. Det gør det meget nemt for både mennesker og virksomheder også at have en Instagram-profil, hvis de allerede har en Facebook-profil.

LinkedIn har 610 millioner brugere på verdensplan, heraf 43 % af alle danskere. Det er verdens førende værktøj inden for B2B salg og markedsføring. Samtidig er det i større og større grad en platform, der bruges til rekruttering. Af begge årsager er det en rigtig god idé at have en profil her. Det afhænger selvfølgelig af, hvad din virksomhed lever af at sælge.

LinkedIn er nok den SoMe-platform, hvor det bedst kan forsvares at have en profil, selvom du ikke aktivt bruger den til at lave opslag. Profilen viser, hvad det er for en virksomhed, og LinkedIn fungerer på den måde også som et opslagsværk.

Det er muligt at annoncere på LinkedIn. Det er primært rettet mod B2B-kunder. Annonceringsværktøjet minder et stykke hen ad vejen om Facebooks, dog med visse forskelle.

Youtube har mere end en milliard brugere på verdensplan. Det er et værktøj, som det er nemt at bruge, også hvis du ikke har en profil. Så selv om der også er mange brugere, er det vigtigste her at notere sig, at næsten alle danskere benytter Youtube, hvad enten de har en konto eller ej. Det blev vurderet, at fire ud af fem voksne danskere besøgte Youtube i oktober 2020.

Youtube er et socialt medie for videoer. Har du en virksomhed, hvor det vil være oplagt at producere videoer, som folk efterfølgende kan søge i og se igen og igen, så bør du have en Youtube-profil. Er det ikke tilfældet, bør du fokusere på de andre sociale medier i stedet.

Generelt gælder det, at det er bedst at være realistisk omkring, hvor meget energi du har at bruge på SoMe. Det er bedre kun at have en profil på en enkelt platform end at have en masse ”døde” profiler uden indhold. Har du en profil, bør du som minimum poste noget en gang om måneden og gerne oftere. Du kan med fordel lave en plan med mærkedage samt give dig selv besked via din kalender eller dit projektstyringsværktøj, når det er ved at være tid til at lave en ny post.

Vær altid klar over, hvad det er, du vil fortælle, og hvad du gerne vil opnå med det. Dine opslag skal helst have relevans for din målgruppe. De må også gerne være iøjnefaldende. Det visuelle aspekt har stor betydning.

Emojis er blevet en integreret del af skriftsproget. Det betragtes ikke længere som useriøst at benytte dem. Selvfølgelig skal brugen af dem tilpasses indholdet og målgruppen. De gør teksten lidt mere levende og uformel, og det skal teksten kunne bære. Faktisk er der undersøgelser, der viser, at brugen af emojis forbedrer dine resultater på de sociale medier og skaber mere respons fra brugerne.

Generelt er det bedre at gøre teksten kort og præcis, hvis det kan matches med links, der lokker læseren ind på din hjemmeside. Det er altid der, hvor du helst vil have trafikken hen. Der kan dog også være eksempler på, at lidt længere tekstbidder kan give mening, hvis du enten har en vigtig besked, der skal fortælles, eller hvis er du gang med en længere fortælling som f.eks. et dagligt julekalender-opslag, en rejseberetning eller lignende.

Det gode indhold på sociale medier kan tage mange forskellige former alt efter hvilket produkt, du sælger, og hvad dit formål med opslaget er. Du kan aktivt arbejde med at have opslag af forskellige kategorier eller indholdsfamilier. Hvis alle opslag grundlæggende har samme indhold eller opbygning, keder du dine følgere. Derfor er det smart at have forskellige værktøjer i skuffen.

Produktfortællinger kan bruges til at vise dit produkt frem og fortælle hvordan folk kan have glæde af det. Portrætter af medarbejdere, gæster eller andre kan fungere som det menneskelige indslag, hvor du gennem historier fortæller lidt om virksomhedens værdier.

Newsjacking er, når du deler andres opslag, tilføjer en kommentar om, hvorfor det er godt/relevant/interessant, og dermed tager medejerskab over det.

Konkurrencer kan være et godt værktøj til at beholde følgernes opmærksomhed, men det skal bruges med måde.

Det er meget simpelt at oprette en konto på alle de sociale platforme. Grundlæggende foregår det på samme måde. I dette eksempel vises der, hvordan du opretter dig på Facebook.

Tryk på ”Opret ny bruger”. Udfyld data omkring brugernavn, kodeord osv.

På den efterfølgende side skal du indtaste den kode, der er blevet sendt til den email, du har benyttet. Herefter skal du acceptere cookie-indstillinger og gå til dit nyhedsfeed. Du har nu oprettet en privat Facebookprofil og kan begynde at invitere venner.

I forhold til din virksomhed, skal den have oprettet en separat side. Det gøres ved at klikke på det orange flag med titlen ”Sider” i venstre kolonne. Klik herefter på ”Business Suite” og ”Opret en virksomhed”. På den næste side udfylder du ”Sidenavn”, ”Kategori” og ”Beskrivelse” og trykker ”Opret side”.

Du har nu oprettet din virksomhed. Efterfølgende kan du igen klikke på ”Sider”- knappen i venstre kolonne og vælge din nye virksomhedsside. 

Det er vigtigt, at du går ind og udfylder al data om virksomheden, dvs. logo, billede, beskrivelse, kontaktinfo osv.

Når alt det er klaret, og virksomhedsprofilen ser pæn og fyldestgørende ud, er det en god ide, via din privatprofil, at invitere venner til at følge virksomheden (virksomheder har følgere, ikke venner). Det ser lidt trist ud, hvis virksomheden har nul følgere. Ellers er det bare at gå i gang med at lave opslag samt gøre opmærksom på, at virksomhedssiden eksisterer.

Det bør også foregå fra virksomhedssiden, hvis du beslutter dig for at annoncere via Facebook (læs mere om det i afsnittet ”Online Annoncering”).

Gennemgå din eksisterende tilstedeværelse på sociale medier. Har du for mange eller for få profiler? Er der nogle, der bør fjernes eller slås sammen?

Læg en plan for hvor tit du vil lave opslag og hvor. Sæt det i system og kom det evt. i din kalender, så du husker det. Det er en ting, du hurtigt kan komme til at underprioritere

Læg en plan for hvilke typer opslag du vil have, og hvad vægtningen af forskellige typer opslag bør være

Sørg for at forberede dig. Tag for eksempel en masse gode billeder om sommeren. Du kan også forberede fremtidige opslag i god tid, hvis du har en periode, hvor der ikke er så travlt med andre ting. Hold dog løbende øje med, om de planlagte opslag stadig er relevante. Et planlagt opslag om snarlig åbning af en campingplads ville jo være rigtig dårlig timet, hvis det udkom samme dag som Danmark gik i coronanedlukning.